دسته بندی محصولات:

آموزش راه اندازی آکواریوم پلنت

آموزش راه اندازی آکواریوم پلنت

راه اندازی یک آکواریوم پلنت می تواند بسیار گیج کننده باشد، به خصوص برای مبتدیان.

هر کسی می تواند یک مخزن ساده 10 گالنی با سنگریزه و تزئینات ارزان را دور هم جمع کند. متأسفانه نمی توان همین را در مورد تانک های کاشته شده گفت.

مخازن پلنت دارای مجموعه ای از الزامات منحصر به فرد هستند، که برخی از آنها می توانند به درستی انجام شوند.

همانطور که گفته شد، آکواریوم های کاشته شده زمانی بسیار زیبا هستند که به درستی انجام شوند. چیزی به سادگی شگفت انگیز در مورد آکواریوم پر از گیاهان سبز خوش طعم وجود دارد. تقریباً مانند یک تکه از رودخانه آمازون در اتاق نشیمن شماست.

در این راهنما، شما را با مراحل گام به گام راه اندازی آکواریوم پلنت آشنا می کنیم. ما تمام مراحل و تجهیزات لازم را پوشش خواهیم داد، بنابراین اگر در حال حاضر قصد ندارید همه آن را بخوانید، این را برای استفاده در آینده نشانه گذاری کنید!پلنت

آموزش راه اندازی آکواریوم پلنت-1

ممکن است مجبور شوید قبل از راه اندازی یک آکواریوم پلنت، چند قطعه از تجهیزات را بردارید. در اینجا چند چیز وجود دارد که ممکن است نیاز داشته باشید:
روشنایی LED :LED آنها به طور خاص برای مخازن کاشته شده ساخته شده است.
بستر: انتخاب زیرلایه چیزی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. من ADA AquaSoil (اگر به دنبال چیزی با مواد مغذی زیاد هستید) یا Eco Complete (بدون مواد مغذی، اما با کیفیت بسیار بالا) را توصیه می کنم.
بخاری: بخاری یک نیاز مطلق برای هر مخزن است.
سیستم فیلتر: نوع فیلتر مورد نیاز شما واقعاً به تنظیمات شما بستگی دارد. اگر مخزن بزرگتر از 40 گالن یا بیشتر راه اندازی می کنید، احتمالاً می خواهید از یک فیلتر قوطی استفاده کنید. برای نصب‌های کوچک‌تر، یک دستگاه آویزان در پشت معمولاً خوب است.
کیت تست: هنگام راه اندازی یک آکواریوم پلنت این یک الزام مطلق است.
مکمل های دی اکسید کربن: همانطور که احتمالا می دانید، CO2 برای سلامت گیاه بسیار مهم است. به عنوان یکی از اجزای اصلی فتوسنتز، رشد گیاه سالم را می توان از طریق مکمل هایی مانند تقویت کننده CO2 API، راکتورهای خانگی و پیش ساخته مانند راکتور CO2 سرا فلور اکتیو تسریع کرد.

مرحله 1: انتخاب یک بستر

انتخاب یک بستر برای یک مخزن غیر کاشته شده واقعاً آسان است – کافی است هر نوع شنی را انتخاب کنید و آماده هستید.

پس چرا این برای مخازن کاشته کار نمی کند؟
پاسخ ساده است؛ گیاهان برای زنده ماندن به مواد مغذی نیاز دارند.
شن، اگرچه ساده و آسان برای تمیز کردن است، زمانی که برای اولین بار به مخزن اضافه می شود استریل است. و از آنجایی که دانه ها بسیار بزرگ هستند، مواد مغذی را به اندازه کافی برای حمایت از اکثر گیاهان آبزی نگهداری نمی کند.
به آخرین باری فکر کنید که دستان خود را از میان گل و لای ساحل یا رودخانه رد کردید. دانه ها همه اندازه های متفاوتی دارند، از ماسه گرفته تا سنگ.
دانه های با اندازه های مختلف به مواد آلی اجازه جمع آوری و ایجاد لنگرهای بهتر برای سیستم های ریشه سالم می دهد.

بسترهای بی اثر در مقابل فعال

هنگام انتخاب یک بستر برای آکواریوم کاشته شده خود، اساساً دو انتخاب دارید – یک بستر بی اثر یا یک بستر فعال. در این بخش تفاوت ها و مزایا در مقابل معایب هر نوع را شرح خواهیم داد.

بسترهای بی اثر

بسترهای بی اثر حاوی مواد مغذی مخصوص گیاه نیستند. اگر تصمیم به استفاده از یک بستر بی‌اثر دارید، باید کودهایی (اعم از ریشه یا کودهای محلول در آب) به مخزن اضافه کنید تا به تغذیه گیاهان شما کمک کند.

همانطور که گفته شد، بستر بی اثر اساسا برای همیشه دوام می آورد و خراب نمی شود. علاوه بر این، مدیریت آن‌ها به طور کلی آسان‌تر است و باعث رشد جلبک‌ها نمی‌شود

جوانب مثبت – برای همیشه ماندگار است / خراب نمی شود، مدیریت آن آسان است، معمولاً بسیار ارزان است
معایب – حاوی هیچ یک از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان برای زنده ماندن نیست، بنابراین کودهای اضافی لازم است.

 

بسترهای فعال

بسترهای فعال پر از مواد مغذی مخصوص گیاه هستند. اگر به دنبال رشد گیاهان تهاجمی هستید، یک بستر فعال راهی برای رفتن است.

در سمت پایین، زیرلایه‌های فعال می‌توانند کمی سخت‌تر مدیریت شوند – آن‌ها به راحتی به هم می‌زنند (که حرکت در اطراف گیاهان شما را سخت می‌کند) و ممکن است کمی گران باشند.

مزایا – پر از مواد مغذی، رشد گیاه را تشویق می کند
معایب – گران است، می تواند باعث افزایش آمونیاک شود، باید هر چند سال یک بار تعویض شود

آموزش-راه-اندازی-آکواریوم-پلنت-1

انواع بستر آکواریومی کاشته شده

بنابراین می دانیم که شن ساده احتمالا بهترین انتخاب نیست. خوشبختانه، چند نوع بستر وجود دارد که به مواد مغذی کمک می کند و رشد عالی گیاه را تسهیل می کند!

فلوریت (بی اثر)

فلوریت از چندین ماده مختلف از جمله خاک آتشفشانی و خاک رس ساخته می شود. اما وجه مشترک همه آنها یک روش ته نشینی غیر متراکم و یک ساختار متخلخل است که هم جریان آب آزاد و هم جمع آوری مواد مغذی را امکان پذیر می کند.

به این ترتیب، مکمل‌ها، میکروارگانیسم‌ها، ریشه‌های گیاهی و مواد آلی می‌توانند یک شبکه زنده را در سراسر بستر جمع‌آوری کرده و ایجاد کنند!

تصویری کاملاً متفاوت از توده‌های سخت شن‌کاری، اینطور نیست؟

اگر تصمیم به استفاده از فلوریت دارید، احتمالاً بهتر است چند زبانه ریشه اضافه کنید (دیسک‌های کوچکی که حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند و آن را به زیرلایه می‌شویید).

فلوریت مواد مغذی را نگه می دارد و سپس آنها را در طول زمان به صورت طبیعی و کنترل شده دوباره آزاد می کند. به این ترتیب، بیشتر مکمل‌های شما به‌عنوان غذای واقعی توسط گیاهان جذب می‌شوند، نه اینکه در ستون آب هدر بروند، فیلتر شوند یا توسط باکتری‌ها تجزیه شوند، در مورد زیرلایه‌های شن سنتی.

بسترهای همه در یک (فعال)

این بسترها در واقع از “مخلوطی” از چندین نوع مختلف بستر استفاده می کنند و از قبل با تن ها مواد مغذی بسته بندی شده اند (بنابراین نیازی به زبانه های ریشه نیست!).

اگر به دنبال رشد جدی گیاه هستید، بسترهای همه در یک واقعاً قابل شکست نیستند. ADA Aqua Soil پیشرو در صنعت زیرلایه های همه کاره است و اگر می خواهید این مسیر را طی کنید ما به شدت آنها را توصیه می کنیم.

توجه: اگر تصمیم دارید از بستری استفاده کنید که از قبل با مواد مغذی بسته بندی شده است، هنگام اضافه کردن آن مطمئن شوید که ماهی در مخزن وجود نداشته باشد. افزایش ناگهانی مواد مغذی می تواند باعث افزایش سطح آمونیاک در چند روز اول شود زیرا باکتری ها شروع به مصرف مواد جدید می کنند که می تواند برای ماهی ها کشنده باشد. بسترهای از پیش بارگذاری شده همچنین می توانند PH آب و سایر پارامترهای شیمیایی را خیلی سریع برای ماهی تغییر دهند و باعث مرگ شوند. به طور معمول، عادت دادن ماهی به سطوح جدید pH فرآیندی است که روزها تا هفته ها طول می کشد.

گذاشتن بستر

بسترهای گیاهی عادت آزاردهنده ای دارند که اگر به درستی چیده نشده باشند، کل مخزن را کدر می کنند. راستش را بخواهید، این می تواند یکی از ناامیدکننده ترین قسمت های راه اندازی یک آکواریوم کاشته باشد.

قبل از اینکه بخواهید چیزی را در آکواریوم قرار دهید، حتماً بستر را بشویید.

گرد و غبار شناور برای آبشش حیوانات آزاردهنده است و ظاهری بد، ساده و ساده دارد.

از یک سطل پنج گالن استفاده کنید و آن را بشویید تا آب نسبتاً شفاف شود. امروزه، بسیاری از بسترها ادعا می کنند که قبل از آبکشی ضروری نیست، اما من معمولاً این کار را انجام می دهم.

سپس، 2 تا 3 اینچ بستر را در مخزن خود قرار دهید. بسیاری از مردم دوست دارند آن را با مقداری سنگ ریزه بپوشانند تا همه چیز را بهتر در کنار هم نگه دارد، اما این کاملا اختیاری است (همچنین گزینه خوبی است، اما مطمئن شوید که فقط از ماسه آکواریومی استفاده کنید).

این مهم است که بدانید حتی بهترین زیرلایه شسته شده در جهان اگر مخزن را با دقت پر نکنید باعث به هم ریختگی می شود، بنابراین آب را به آرامی اضافه کنید!

یک نکته عالی برای جلوگیری از کدر شدن زیاد این است که یک بشقاب (هر بشقاب شام قدیمی باید این کار را انجام دهد) روی بستر تازه ریخته شده خود قرار دهید و آب بدون کلر را به جای اینکه مستقیماً روی بستر قرار دهید، روی بشقاب بریزید.

این کار از به هم زدن خاک/شن جلوگیری می کند و شما را از سردرد شدید نجات می دهد. در این مرحله عجله نکنید!

آموزش راه اندازی آکواریوم پلنت-2

نورپردازی

هنگام راه اندازی یک آکواریوم پلنت، داشتن یک چراغ روشنایی خوب بسیار مهم است.

در حالی که اکثر هودهای آکواریوم کامل شامل وسایل فلورسنت هستند، لامپ های فلورسنت اصلی که با آنها عرضه می شوند به سادگی آن را برش نمی دهند زیرا طیف اشتباه است.

طیف نور یک لامپ طول موج نوری است که ایجاد می کند. گیاهان برای رشد بهینه به طول موج های خاصی نیاز دارند و حتی اگر نور زیادی داشته باشید، همیشه نوع مناسبی نیست.

به طور معمول، این لامپ ها یک رنگ بهینه شده برای ظاهری زیبا ایجاد می کنند. اما دمای این لامپ ها معمولاً خیلی گرم (زیر 5000 کلوین)، خیلی سرد (بالاتر از 7000 کلوین) و همیشه خیلی کم نور هستند!


و هر چه مخزن شما عمیق تر و بزرگتر باشد، به نور بیشتری نیاز دارید تا گیاهان خود را شاداب نگه دارید. به عنوان یک قاعده کلی، می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

0.25 وات در لیتر آب: سطح نور کم
0.50 وات در لیتر: سطح نور متوسط
0.80 تا 1.0+ وات در لیتر: سطوح نور بالا
یک چراغ روشنایی قطعا چیزی است که شما نمی خواهید از آن صرفه جویی کنید. خرید لامپ های خاموش احتمالاً در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت و حتی می تواند خطر آتش سوزی باشد. خوشبختانه، نورپردازی خوب در واقع می تواند بسیار ارزان باشد.

چراغ های آکواریومی پلنت پیشنهادی

LED ها، نوارهای فلورسنت و وسایل فلورسنت فشرده رایج ترین انتخاب های روشنایی برای راه اندازی آکواریوم کاشته شده شما هستند.

همه به یک اندازه خوب کار می کنند و LED ها گران ترین اما کارآمدترین و طولانی ترین هستند.

فلورسنت های فشرده یک رسانه شاد عالی هستند. و لامپ‌های فلورسنت ارزان‌ترین و کم‌دوام‌ترین لامپ‌ها هستند، اما همچنان کارآمدتر و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند که گاهی در ارزان‌ترین تنظیمات آکواریوم ارائه می‌شوند.

وسایل رشته ای بدترین انتخاب برای هر آکواریومی است، چه کاشته شده باشد و چه غیره.

همانطور که هر کسی که تا به حال یک لامپ را لمس کرده است، می داند، آنها مقدار زیادی گرما را خارج می کنند، که در واقع می تواند دمای آب را در یک آکواریوم کوچک تغییر دهد. همچنین، هر پاشیدن آب می‌تواند باعث خرد شدن آن‌ها شود و نه تنها خطر شیشه، بلکه خطر شوک الکتریکی نیز ایجاد کند.

احساس یک چرخه نور

هنگام راه اندازی یک آکواریوم کاشته شده، مهم است که بدانید هیچ دو مخزن شبیه هم نیستند. هیچ چرخه نور جادویی یا تعداد ساعت مشخصی وجود ندارد که شما باید چراغ های خود را روشن نگه دارید.

با این اوصاف، من شروع به روشن نگه داشتن چراغ‌هایم بین 10 تا 12 ساعت در روز می‌کنم، اگر بخواهم رشد بیشتری از گیاهانم داشته باشم، چرخه نور را یک یا دو ساعت افزایش می‌دهم.

اگر متوجه رشد جلبک‌ها شوم، کمی کاهش می‌دهم. برخی از گیاهان با 10 ساعت روز خوشحال می شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است کمی بیشتر دوست داشته باشند. مهم است که تانک خود را احساس کنید و چرخه های مختلف را امتحان کنید تا رشد خوبی داشته باشید و از جلبک ها جلوگیری کنید.

آنچه مهم است این است که شما یکی را داشته باشید. گیاهان آبزی نور را برای تشخیص فصول، زمان افزایش رشد، زمان کاهش سرعت و غیره نظارت می کنند، درست مانند گیاهان سطحی!

 

آموزش راه اندازی آکواریوم پلنت-3

فیلتراسیون

سیستم فیلتراسیون خود را انتخاب کنید ممکن است “سرگرم کننده” ترین بخش راه اندازی یک آکواریوم گیاهی نباشد، اما با این وجود مهم است. با این اوصاف، من معتقدم که اکثر مردم تمایل دارند که در مورد تنظیمات فیلتراسیون خود بیش از حد فکر کنند. توصیه های من نسبتاً ساده است:

مخازن زیر 50 گالن

آکواریوم‌های کوچک‌تر زیر 50 گالن (مخصوصاً تانک‌های مبتدی) با واحدهای تصفیه پشتی کاملاً خوب هستند.

اگرچه واحدهای HOB به اندازه همتایان قوطی خود قدرتمند نیستند، راحت هستند، تمیز می شوند و به خوبی کار می کنند.

مخازن 50+ گالن
مخازن بزرگتر بیش از 50 گالن برای فیلترهای قوطی مناسب هستند.

فیلترهای قوطی قادر به پردازش آب بسیار بیشتری هستند که می تواند برای گیاهانی که نگهداری آنها سخت است مانند گیاهان توری ماداگاسکار ضروری باشد.

فیلترهای کانستر دارای محفظه هایی هستند که می توانید آنها را با رسانه های مخصوص به نیاز خود سفارشی کنید.

آیا می خواهید PH را برای تنظیم آمازون خود کاهش دهید؟ مقداری پیت ماس اضافه کنید!

آیا با تجمع آمونیاک مشکل دارید؟ بسته های زئولیت که یک بخش را اشغال می کنند یک راه حل عالی هستند.

من EHEIM Classic را توصیه می کنم. ترکیب یک فیلتر قوطی با یک پاورهد همچنین به شما امکان می دهد تا به طور بالقوه یک اکوسیستم آب جاری ایجاد کنید. به جای یک آکواریوم “برکه”، می توانید یک نهر یا رودخانه بسازید!

نکته مهم: هر نوع سیستم فیلتراسیونی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که کربن فعال را حذف کنید. کربن فعال در حالی که در سیستم فقط ماهی مفید است، مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را برای رشد حذف می کند.

من زیر فیلترهای شنی را در هیچ کجا توصیه نمی کنم، به خصوص در آکواریوم های کاشته شده. تنها کاری که آنها انجام می دهند این است که مواد را زیر شن جمع می کنند تا به مرور زمان پوسیده شود. و تمیز کردن یکی شامل پاره کردن بستر شما، ایجاد آشفتگی فوق العاده، افزایش سطح مواد شیمیایی سمی و افزودن مواد آلی به ستون آب است. به هر قیمتی اجتناب کنید!

افزودن گیاهان

یکی از بخش های خسته کننده در راه اندازی یک آکواریوم، خیره شدن به مخزن خالی برای هفته ها در حین چرخش است.

در صورتی که از آن بی خبر باشید، «دوچرخه سواری» تانک فرآیندی است که در آن باکتری های مفید و سایر موجودات زنده رشد و نمو می کنند.

این باکتری ها به تجزیه آمونیاک و سایر ترکیبات سمی که ماهی ها و گیاهان شما آزاد می کنند به ترکیبات کمتر سمی یا حتی مفید برای رشد کمک می کنند.

اگر همه ماهی‌های خود را به یکباره به یک مخزن چرخه‌نشده اضافه کنید، زباله‌هایی که آزاد می‌کنند می‌توانند روی هم انباشته شوند و باعث استرس و در نهایت مرگ شوند.

گیاهان داستان دیگری است. اکنون احتمالاً از خود می پرسید: “آیا قبل از افزودن گیاهان زنده لازم است آکواریوم خود را چرخه بزنم؟”

خوشبختانه پاسخ منفی است!

در واقع، گیاهان زنده می توانند به سرعت بخشیدن به کل فرآیند دوچرخه سواری کمک کنند.

مطمئن شوید که هنوز هم روند دوچرخه سواری را به دقت زیر نظر دارید و هرگز ماهی اضافه نکنید تا زمانی که آمونیاک و نیتریت ها کاملاً غیرقابل تشخیص باشند. در یک مخزن تازه، این نباید برای شروع نگران کننده باشد، اما ایمن بودن هرگز ضرری ندارد.

شما همیشه می خواهید برای شروع فقط چند ماهی اضافه کنید تا به شروع روند دوچرخه سواری کمک کنید.

به صورت هفتگی، اگر پارامترهای آب شما خوب به نظر می رسد، می توانید چند عدد دیگر اضافه کنید تا به ظرفیت حمل آکواریوم خود برسید.

گیاهان مبتدی و قرار دادن پیشنهادی

به عنوان یک مبتدی، مهم است که با برخی از گیاهانی که نگهداری آنها آسان است شروع کنید. این گیاهان به هیچ دوز یا نگهداری خاصی به جز برخی از کوتاه کردن گاه به گاه نیاز ندارند:

جاوا ماس (گیاه لهجه فرش به سنگ!) این گیاه کم نور بسیار سریع رشد می کند و به عنوان یک اسفنج مغذی عالی در صورت تغذیه بیش از حد یا عدم تعادل شیمیایی عمل می کند. ماهی های کوچک و بی مهرگان نیز عاشق سرگردانی در میان بیشه هایی هستند که ایجاد می کنند. جاوا ماس می تواند تقریباً به هر سطحی وصل شود، از جمله لوله های فیلتر پلاستیکی در صورتی که نیاز به پنهان کردن آنها از دید داشته باشید!

 

Anubias Nana (پیش زمینه تا لهجه سنگ) آنوبیا یک جنس عجیب از گیاهان آفریقایی است. آنها به کندی رشد می کنند اما بسیار مقاوم هستند. اگر Anubias شما در حال مرگ است، شما کار بزرگی را اشتباه انجام می دهید! آنها همچنین نور کم را تحمل می کنند و در واقع ترجیح می دهند به سنگ ها یا چوب های رانده شوند. در طبیعت، آنها در منطقه پاشش نهرها با دوره های متناوب غوطه وری رشد می کنند.

Crypt Wendtii (پیش زمینه) این Cryptocoryne سریلانکا گونه ای کوچکتر با برگ های زیبای قهوه ای مایل به قرمز است. مانند بیشتر دخمه ها بسیار مقاوم است و در آکواریوم های کاشته شده مبتدی به خوبی عمل می کند!
شمشیر زنجیره ای پیگمی (پیش زمینه) اگر به دنبال ایجاد یک جنگل کوچک برای ماهی های کوچک و میگو هستید، این ها یک گیاه پیش زمینه عالی هستند!

میکرو شمشیر (پیش زمینه) اگر می خواهید تانک شما مانند یک چمن باشد، گیاهان میکرو شمشیر یکی از بهترین انتخاب ها هستند! به خاطر داشته باشید که آنها نیاز به نور متوسط تا زیاد دارند، بستر غنی را ترجیح می دهند و سرعت رشد نسبتاً آهسته ای دارند.

Cryptocoryne (میان زمین) Cryptocoryne که در گونه های مختلف موجود است، نه تنها بسیار ارزان و مقاوم است، بلکه بسیار جذاب است. آنها اغلب به شکل پیاز خشک نیز می آیند و به شما این امکان را می دهند که گیاهان خود را از همان ابتدا ایجاد کنید.

Cryptocoryne گیاهان نمایشی عالی برای مخازن با نور متوسط تا کم هستند!

سرخس جاوا (لهجه میان زمین تا صخره) مانند آنوبیا، سرخس جاوا نیز گونه ای مقاوم و مقاوم در برابر نور کم است که انتخابی عالی برای آکواریوم های کاشته شده است. با برگ‌های تیره پهن، این سرخس‌ها می‌توانند در یک بستر رشد کنند، اما ترجیح می‌دهند به سنگ‌ها یا چوب‌های رانده شوند! آنها حتی یک روش پرورش منحصر به فرد دارند که در آن گیاهان جوان از برگ های بالغ جوانه می زنند!

آب ویستریا (پس زمینه) این گیاهان یکی از رایج ترین گیاهان برای آکواریوم کاشته شده جدید هستند! در حالی که نور کم را تحمل می‌کنند، اما ترجیح می‌دهند تا جایی که ممکن است داشته باشند و حباب‌های ریز و جریان O2 را در حین فتوسنتز به شما پاداش می‌دهند! با این حال، آنها باید یک بستر غنی داشته باشند، وگرنه به سرعت از بین می روند!


شمشیر آمازون (پس‌زمینه) یکی از برجسته‌ترین گیاهان آکواریومی رایج برای تانک کاشته شده، گونه‌های مختلف گیاه شمشیر آمازون می‌توانند از نظر ارتفاع و قطر رشد کنند. آنها نور و مواد مغذی زیادی را که می توانید ارائه دهید دوست دارند و آن برگ های پهن می توانند مستعد جلبک باشند. این باعث می شود آنها بشقاب های طبیعی برای جلبک های ماهی و میگو بخورند!

Hornwort (پس‌زمینه/شناور) Hornwort به قدری آسان است که شما حتی مجبور نیستید آن را به بستر بچسبانید. در واقع ترجیح می دهد به سادگی در جایی که نزدیک به نور غنی است شناور شود و می تواند به طور غیر فعال مواد مغذی را از آب جذب کند. به خاطر داشته باشید که اگرچه گیاهان شناور جذاب هستند، نور را به سطوح پایین ستون آب مسدود می کنند. Hornwort همچنین می تواند به سرعت خارج از کنترل در هنگام شناور رشد کند و نیاز به علف های هرز دائمی دارد.

گیاهان فرش

این گیاهان دقیقاً همانطور که از نامشان پیداست عمل می کنند. فرش شما کف تانک یک فرش سبز زیبا است. گیاهان فرش مانند جاوا ماس به سرعت و به راحتی رشد می کنند و به بستر، سنگ ها و چوب های رانده شده در آن می چسبند. به خاطر داشته باشید که آنها اغلب به دسترسی آزاد به نور نیاز دارند. گیاهان بزرگی مانند شمشیرهای آمازون و گیاهان شناور مانند Duckweed و Hornwort می توانند روی آنها سایه بزنند و باعث ضعیف شدن و مرگ آنها شوند.

گیاهان پیش زمینه

گیاهان پیش زمینه قرار است در قسمت جلوی مخزن قرار گیرند. آنها تمایل دارند نسبتا کوتاه بمانند، بنابراین دید شما از پشت مخزن مسدود نخواهد شد. گونه هایی مانند آنوبین نانا و شمشیرهای زنجیره ای پیگمی پرکننده بسیار خوبی هستند، اما ظاهر قطعات «اصلی» خود را از بین نبرید.

گیاهان میانی زمین

گیاهان میانه زمین باید نزدیک وسط مخزن کاشته شوند و کمی بلندتر از گیاهان پیش زمینه هستند. آن‌ها کمی ضخیم‌تر هستند و حجم بیشتری از مخزن را پر می‌کنند، بنابراین احساس «پر» خوبی به آکواریوم می‌دهند. گیاهان میانه زمین یک منطقه انتقال به پس زمینه ایجاد می کنند.

گیاهان پس زمینه

اینها نمایشگرهای قطعه اصلی شما هستند. گیاهانی مانند شمشیرهای آمازون بزرگ، ضخیم هستند و جذابیت اصلی را دارند. آنها معمولاً در پشت مخزن قرار می گیرند تا مانع از دید نشوند. همچنین معمولاً به دلیل فضای مورد نیاز گیاهان پس زمینه کمتری خواهید داشت. آنها همچنین تمایل به ایجاد مقادیر زیادی سایه دارند، بنابراین آنها را بر اساس آن فاصله دهید.

مراقبت صحیح از گیاه

راه اندازی یک آکواریوم کاشته شده بیشتر از انداختن چند گیاه در یک مخزن و نامیدن آن در روز است. آکواریوم کاشته شده برای سالم ماندن نیاز به مراقبت خاصی دارد.

در اینجا چند نکته برای شاد و سالم نگه داشتن گیاهان وجود دارد:


تغییر دو هفته ای آب ضروری است – تغییر آب به دلایل مختلفی مفید است. نیترات (امیدوارم بدون آمونیاک یا نیتریت) به مرور زمان در مخزن شما جمع شود. متأسفانه، فیلتراسیون کافی تنها می تواند سطح نیترات را تا کنون کاهش دهد. تغییرات دو هفته ای آب به کاهش نیترات به سطوح ایمن کمک می کند. هنگام تعویض آب، باید عناصر کمیاب مفید مانند آهن و پتاسیم را نیز برای کمک به رشد و سلامت گیاه اضافه کنید.
دما را ثابت نگه دارید – نظرات و مطالعات زیادی در مورد دمای مناسب برای تانک های کاشته شده وجود دارد (من جایی بین 78 تا 82 درجه را توصیه می کنم اما این واقعاً به گیاهان، ماهی ها و اکوسیستمی که در حال توسعه هستید بستگی دارد). در واقعیت، ثابت نگه داشتن دمای آب بسیار مهمتر از دمای واقعی است زیرا هم ماهی ها و هم گیاهان می توانند تا چند درجه در هر جهت سازگار شوند. یک بخاری قابل اعتماد و با کیفیت خوب ضروری است. من از Cobalt Aquatics Neo-Therm استفاده می کنم و سال هاست که به من خدمت کرده است.
گیاهان خود را گاهی کوتاه کنید – اشتباه نکنید. به شما اجازه می دهد تا گیاهان رشد کنند و مخزن را پر کنند تماشای آن شگفت انگیز است و قطعا باید اجازه دهید این اتفاق بیفتد. شما باید سعی کنید از رشد بیش از حد خودداری کنید، به خصوص وقتی صحبت از گیاهان بلند می شود. گیاهان بلندی که بزرگ می شوند می توانند سایه زیادی ایجاد کنند و با محدود کردن دسترسی به نور، گیاهان زیر خود را از بین ببرند. گیاهان خود را هر چند وقت یکبار کوتاه کنید تا مطمئن شوید که گیاهان زیر را مسدود نمی کنند. برگ های مرده و در حال مرگ نیز باید در صورت نیاز حذف شوند. هرس رشد جدید را در گیاهان آبزی به همان اندازه در باغ شما تشویق می کند. و مواد پوسیده را از ایجاد مشکل برای شیمی آب شما جلوگیری می کند.

کود دادن به گیاهان خود
تنظیمات کم‌تکنولوژی معمولاً نیازی به دوز یا افزودن‌های خاصی از نظر عناصر کمی ندارند. چند ماهی باید این ترفند را انجام دهند تا گیاهان شما را راضی نگه دارند.


اما درست مانند باغ ها، راه اندازی یک آکواریوم کاشته شده گاهی نیاز به کود دهی دارد. گیاهان اغلب با کاهش رشد، تغییر رنگ برگ ها و سایر علائم ضعف به شما اطلاع می دهند.

در اینجا دو نوع کود وجود دارد که می تواند به شما در دستیابی به رشد انفجاری در آکواریوم جدید کاشته شده خود کمک کند!

 

کودهای بستر – کودهای بستر در زیر بستر قرار می گیرند. اینها به ویژه هنگام استفاده با بسترهایی مانند فلوریت به دلیل CEC بالا (قابلیت جذب مواد مغذی) موثر هستند. گیاهان در طول زمان از مواد مغذی استفاده می کنند، بنابراین هیچ چیز هدر نمی رود.
کودهای مایع – کودهای مایع برای گیاهانی که ریشه در بستر رشد نمی کنند، مانند جاوا ماس، مؤثرتر است. از آنجایی که آنها قادر به جذب مواد مغذی از داخل بستر نیستند، مواد مغذی را از آب بیرون می کشند. مراقب کودهای مایع باشید. اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند، تمایل به تقویت رشد جلبک دارند.
به یاد داشته باشید، اگر قصد دارید گیاهان آسان را در محیطی با نور کم نگهداری کنید، کود دادن به آکواریوم کاشته شده شما ممکن است غیر ضروری باشد. من توصیه می کنم قبل از دوز کردن، مدتی تانک خود را احساس کنید تا ببینید رشد چگونه است.

اضافه کردن ماهی به تانک کاشته شده شما

اضافه کردن ماهی به تانک کاشته شده شما

آکواریوم کاشته شده یا نه، اضافه کردن ماهی همیشه یک نقطه عطف بزرگ است. لطفا در این مرحله عجله نکنید.

حتی اگر گیاهان گاهی اوقات به سرعت بخشیدن به روند دوچرخه سواری کمک می کنند، هنوز یک فرآیند آنی نیست (معمولاً 2-3 هفته طول می کشد).

آمونیاک و نیتریت ها باید قبل از افزودن ماهی زنده، صفر شوند. یک کیت تست اصلی API را بردارید و اغلب آزمایش کنید! اگر به اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع نیاز دارید، راهنمای چرخه بدون ماهی ما را بررسی کنید.

آکواریوم کاشته شده

هنگامی که آکواریوم کاشته شده شما به طور کامل دوچرخه سواری است، زمان اضافه کردن ماهی است.

ماهی های توصیه شده برای آکواریوم های کاشته شده
در اینجا برخی از محبوب ترین انتخاب های ماهی هنگام راه اندازی یک آکواریوم کاشته شده آورده شده است:

تتراها: تتراها عالی هستند زیرا تعداد زیادی گونه مختلف وجود دارد. آنها فعال، رنگارنگ هستند و واقعاً یک آکواریوم کاشته شده را زنده می کنند. تتراها باید در گروه های 6 تایی یا بیشتر نگهداری شوند زیرا آنها به طور طبیعی در حال پرورش ماهی هستند. تتراهای نئون، بلک نئون و رامی نوس نسخه های کوچک، مقاوم و جذاب برای هر آکواریوم کاشته ای هستند.

کوریدوراس: گربه ماهی کوری یکی از آرام ترین ماهی های آب شیرین موجود است. این افراد پایین نشین، ماهی های جامعه کامل هستند و غذاهای متنوعی می خورند. اگر می توانستم فقط یک ماهی را توصیه کنم، کوریس جایزه را می گرفت. مانند تتراها، گربه‌های کوری در گروه‌های 6 تایی یا بیشتر شادتر هستند. آنها همچنین هوای جزئی تنفس می‌کنند و قبل از شنا کردن به پایین، برای جرعه‌هایی از اکسیژن به سطح می‌روند!

گورامی ها: گورامی ها مانند تتراها، رنگ ها و اندازه های مختلفی دارند، از گورامی های کوتوله رنگین کمانی گرفته تا گورامی های غول پیکر بوسنده. آنها ماهی های بسیار آرامی دارند و برای هر تانک اجتماعی عالی هستند. مانند بتای‌هایی که با آنها مرتبط هستند، گاهی اوقات می‌توانند نسبت به یکدیگر پرخاشگر باشند. با باله‌های حسی بلند و روان‌شان، سعی کنید گورامی‌ها را با چیزی که باله‌ها را مانند خار می‌گیرند نگه ندارید، زیرا به راحتی آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.

دم شمشیری: یکی از ساده ترین گونه های موجود در لیست ما، دم شمشیری ها حاملان زیبایی هستند که می توانند با تنوع رنگ ها، اندازه متوسط و نمایش های تولید مثل، هر مخزنی را زنده کنند. آنها به سرعت تکثیر می شوند، بنابراین این را در نظر بگیرید. اگر پرورش و مراقبت از بچه ماهی برای شما جالب است، هر نوع زنده‌دار انتخابی عالی است! Platies، Guppies و Mollies دیگر جانورانی هستند که اگر خوشحال باشند به راحتی مثل Swordtails تولید مثل می کنند.

فرشته ماهی: یکی از محبوب ترین ماهی های آب شیرین، ماهی فرشته ساکنان خوبی برای هر آکواریوم محلی (20 گالن یا بیشتر) است. آنها زیبا، (نسبتا) صلح آمیز هستند و تمایل دارند گیاهان را به حال خود رها کنند. در واقع، آنها پروفایل های بلند و نازک خود را طوری تکامل دادند که در میان گیاهان آمازون قرار بگیرند. در نتیجه، آنها به گیاهان نیاز دارند تا احساس راحتی کنند (و حتی برای تخم گذاری) در غیر این صورت احساس در معرض قرار گرفتن و استرس خواهند داشت. فرشته‌ماهی‌های بالغ را با تتراهای کوچک نگهداری نکنید، زیرا وقتی بزرگ‌تر شدند، هر چیزی را که در دهانشان جا شود، می‌خورند.

جلبک خواران کوتوله: این بچه های کوچک زیباترین ظاهر نیستند، اما برای جلوگیری از رشد جلبک ها از برگ ها، سنگ ها و شیشه بسیار سخت کار می کنند. آنها همچنین کوچکتر از یک اینچ طول می‌کشند، برخلاف اقوام محبوب‌تر و غول‌پیکرشان، پلکوهایی که به نظر می‌رسد همه دوستشان دارند تا زمانی که از آکواریوم‌هایشان بزرگتر شوند و شروع به کوبیدن و خوردن گیاهان کنند!

برخی از جانوران وجود دارند که باید به طور فعال در آکواریوم کاشته شده از آنها اجتناب کنید. پاکوس ها نه تنها گیاهخواران حریص هستند، بلکه به اندازه یک توپ فوتبال یا بزرگتر نیز رشد می کنند.

بسیاری از گونه‌های سیچلایدهای متوسط تا بزرگ چیزی جز کندن و ریشه‌کن کردن گیاهان را دوست ندارند، زیرا قلمرو خود را می‌تراشند.

خرچنگ و بسیاری از گونه های حلزون گیاهان را به طور بی رویه می بلعند و از بین می برند. قبل از منحرف شدن از لیست گونه های بالا، مطمئن شوید که تحقیقات خود را انجام داده اید.

 

نگهداری از آکواریوم پلنت

نگهداری از آکواریوم پلنت

شما بستر خود را گذاشته اید، گیاهان در سطح متوسط، آب پر شده و گرم شده، ماهی ها خوشحال هستند و در اطراف شنا می کنند.

چگونه مطمئن شویم که مخزن ماهی کاشته شده ما به رشد و شکوفایی خود ادامه می دهد؟

ما باید به مواردی مانند شیمی آب، مصرف مواد مغذی و نگهداری گیاهان توجه زیادی داشته باشیم تا مطمئن شویم همه چیز سرسبز و سبز باقی می ماند.

گردش بستر

به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان، اگر از دانه های مختلف استفاده می کنید، بستر شما مخلوط می شود. ترکیبی از شن و ماسه در نهایت به لایه ای از شن روی ماسه تبدیل می شود.

اکثر مردم از شیلنگ سیفون برای بررسی و حذف ضایعات ماهی، غذای نخورده و سایر مواد در هنگام تعویض آب استفاده می کنند. در آکواریوم کاشته شده، ما هنوز این کار را انجام می دهیم، فقط… کمتر.

 

در واقع، برخی از آکواریومی ها فقط آب را از بالا می گیرند و اصلاً به زیرلایه آن دست نمی زنند! به هر حال، این فقط برای تنظیمات کاملاً بالغ توصیه می شود.

بستر آنقدر جزء مهم اکوسیستم کاشته شده است، نمی توان بیش از حد تاکید کرد که چقدر می خواهیم در مورد خراب کردن آن مراقب باشیم. اینجا جایی است که گیاهان غذا می خورند، آب فیلتر می شود، سموم تجزیه می شود و زندگی رشد می کند.

اما تا زمانی که باکتری‌ها و گیاهان مفید ما بالغ شوند، می‌خواهیم به آرامی بستر را برگردانیم تا مطمئن شویم که مخلوط مواد و ریشه‌های گیاه دست نخورده هستند.

چرخاندن ملایم بستر خود در حین تعویض آب بهترین راه برای اطمینان از ترکیبی سالم و جذاب است، بلکه از تشکیل نواحی بدون اکسیژن نیز جلوگیری می کند.

پاکت های بدون اکسیژن نقاطی هستند که جریان اکسیژن به آنها نمی رسد.

باکتری های بی هوازی (آنهایی که به O2 نیاز ندارند) می توانند در آنجا رشد کنند و محصولات جانبی سمی ایجاد کنند که سپس به اکوسیستم شما باز می گردند. کلمه کلیدی در اینجا “به آرامی” است، به طوری که از آسیب رساندن به سیستم های ریشه حساس جلوگیری شود.

رشد جلبک

جلبک ها دشمن همیشگی آکواریوم ها هستند، به خصوص در مخازن تازه کاشته شده.

این به این دلیل است که مواد مغذی سبک و شناور فراوانی وجود دارد، اما گیاهان جدید و باکتری‌های مفید هنوز قادر به جذب آن نیستند.

جلبک ها گیاهان تک سلولی هستند که می توانند به سرعت تقسیم شوند و مواد مغذی موجود را جذب کنند و روی هر سطحی که در دسترس باشد پوشش های سبز زشتی ایجاد کنند.

 

آلژیک‌کش‌هایی مانند API Algaefix ابزاری عالی، اگر گاهی موقتی باشند، برای کنترل جلبک‌ها هستند.

اگر عفونت موضعی جلبکی دارید، مانند یک تکه جلبک سبز آبی (سیانوباکتری) روی بستر، ضربه زدن به آن با یک دوز پراکسید هیدروژن یک گزینه هسته ای تاکتیکی عالی است که آسیب زیادی به بقیه اکوسیستم شما وارد نمی کند. .

جلبک خوارها یک روش متداول و عالی کنترل بیولوژیکی برای جلبک های سبز هستند.

همانطور که قبلا ذکر شد، جلبک خواران کوتوله، شهروندان نمونه ای برای مخزن کاشته شده هستند و سخت کار می کنند تا شیشه و برگ ها را از جلبک ها پاک کنند.

امروزه پیدا کردن میگوی آمانو نیز آسان تر است! این میگوهای کوچک ترجیح می دهند در گروه های 6 تایی یا بیشتر زندگی کنند و به طور خستگی ناپذیری در چیدن برگ های تمیز از جلبک کار می کنند. فقط به یاد داشته باشید که آنها را از ماهی فرشته و سایر ماهی های نوک تیز که آنها را به عنوان غذا می بینند دور نگه دارید!

مکمل های دی اکسید کربن

مکمل دی اکسید کربن (CO2) یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای مخزن ماهی کاشته شده خود انجام دهید.

در حالی که گاهی اوقات ممکن است تجهیزات اضافی را شامل شود، این همراه با یک بستر غنی و روشنایی قوی مانند سوخت موشک برای رشد گیاهان است (و جلبک ها – مراقب باشید!).

برای تکمیل آکواریوم کاشته شده خود با CO2 گزینه های زیر را دارید:

قرص CO2

مکمل هایی مانند قرص CO2 ISTA یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای افزایش رشد گیاه هستند. به سادگی آنها را رها کنید و تماشای آنها را تماشا کنید!

یکی از مشکلات این موارد این است که تقویت فوق العاده موقتی است زیرا بیشتر حباب های گاز CO2 به سطح آب بالا می روند و در هوا پخش می شوند!

یکی از راه هایی که می توانید بیشترین CO2 را به ازای دلار خود دریافت کنید، قرار دادن یک فنجان پلاستیکی کوچک یا سطوح مقعر دیگر روی تبلت است.

همانطور که گاز می گیرد، یک حباب CO2 در زیر جمع می شود و به آرامی CO2 اضافی را در طول زمان در آب حل می کند.

راکتور / دیفیوزر CO2

اینها کمی پیچیده‌تر هستند و واقعاً برای اولین تانک کاشته شده شما توصیه نمی‌شوند.

اینها شامل پخش کننده هایی هستند که به قوطی های تحت فشار CO2 متصل می شوند که می توانید برای افزایش کوتاه مدت حباب های بسیار ریز و همچنین روش های دیگر مانند انژکتورهای CO2 مایع خریداری کنید.

به طور خلاصه: ابزارهای تخصصی برای آکواریوم داران متوسط ​​و پیشرفته. اما اگر به دنبال آزمایش CO2 هستید، در واقع می توانید راکتور مخمر خود را از یک بطری کک، مخمر خشک، شکر و چند ابزار اضافی بسازید!

برای تانک‌های ماهی کمتر از 30 گالن، اینها راهی مناسب برای افزایش ارزان CO2 هستند! من خودم این کار را انجام داده ام و بسیار سرگرم کننده است.

اشتراک گزاری :

4 پاسخ

  1. ((راه اندازی یک آکواریوم کاشته شده بیشتر از انداختن چند گیاه در یک مخزن و نامیدن آن در روز است. ))
    از گوگل ترنسلیت استفاده می کنید حداقل یه سری جمله ها رو درست کنید.
    آخه معنی این جمله چیه واقعا؟

  2. واقعا سخت بود درک کردن یک سری از کلمات ? ولی به ظاهر کامل ترین مطلب در مورد آکواریوم پلنت بودش با تشکر

  3. درسته که از گوگل ترنسلیت استفاده کردن ولی به حق مطلبی بسیار مفید بود. با تشکر فراوان از اینکه مقاله ای رو نشر دادین که راهنمایی درست می‌کنه و قابل اعتماد هست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط