دسته بندی محصولات:

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

آکواریوم‌ها می‌توانند یک افزودنی جذاب و دوست داشتنی برای هر محیطی باشند و یک مرکز پر جنب و جوش و سرشار از رنگ و سرگرمی را می‌سازند. یک آکواریوم آب شیرین گرمسیری علاوه بر اینکه یک چیز جالب برای دیدن باشد، موجودات زنده را در خود نگه می‌دارد پس باید به درست اصولی راه اندازی و نگهداری شود. با انتخاب یک موقعیت مکانی خوب، پر کردن مخزن، تنظیم آب و افزودن آرام ماهی به آن می توانید یک آکواریوم جذاب با ماهی‌های سالم و شاد در خانه خود داشته باشید.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

1- انتخاب مکان مناسب

یک میز یا پایه آکواریومی محکم برای نگهداری از مخزن خود انتخاب کنید. همان‌طور که بعضی از تمخزن‌ها پایه‌دار هستند که برای تحمل وزن آن مخزن طراحی شده است، مخزن‌های بدن پایه برای قرار گیری به جایی محکم و با ثبات نیازمند هستند. یک میز، نیمکت یا مکانی را انتخاب نمایید که بتواند مخزن پر از آب شما را نگه دارد.

1 لیتر آب (34 اونس) 1 کیلوگرم آب (35 اونس) وزن دارد. در یک مخزن بزرگ، این مورد می تواند باعث بسیار سنگین شدن آن شود. مطمئن شوید که مخزن شما  توانایی تحمل این حجم آب را دارد و اینکه پس از پر شدن از آب دیگر نیازی به جابجایی مخزن ندارید.


🐠 شما می توانید انواع آکواریوم رومیزی، پایه‌دار و مکانیزه را به صورت آنلاین از فروشگاه ماهی پت خریداری کنید.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

مخزن را از نور مستقیم خورشید، گردش هوای سرد و تکانه دور نگه دارید. ماهی‌های گرمسیری مقابل دما و صدا، بسیار حساس هستند؛ پس مخزن باید از هر چیزی که امکان دارد مخل زندگی آنها شود ایمن باشد. مخزن را در موقعیتی قرار دهید که آفتاب یا باد شدید از پنجره‌های باز را دریافت نکند. همچنین مخزن باید از هر بلندگویی که باعث لرزش شدید شود دور بماند.

نگهداری از آکواریوم در گوشه اتاق می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از این مشکلات کمک کند. و همچنین احتمال کوبیده شدن مخزن به صورت تصادفی را کم می‌کند.

از وجود پریزهای برق کافی در نزدیکی مخزن خود اطمینان حاصل کنید. زیرا مخزن شما باید یک بخاری، یک فیلتر و یک چراغ داشته باشد، که همگی به برق نیاز دارند.و اینکه مجبور به گسترش کابل‌ها را در مکان اجرا نشوید.

همچنین بایدمطمئن شوید که هیچ گونه طناب از بخاری یا فیلتر آکواریوم توسط کودکان خردسال یا حیوانات خانگی بیرون کشیده نمی‌شود. سیم ها را دور از دسترس نگه دارید و مطمئن شوید به برق متصل هستند.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

مخزن را دور از دسترس سایر حیوانات خانگی قرار دهید. امکان دارد حیواناتی ماننده گربه یا سگ مجذوب آکواریوم و حیات وحش داخل آن شوند. مکانی را برای قرار دادن مخزن انتخاب نمایید که احتمال ورود موجودات کنجکاو به داخل مخزن را کاهش دهد. زیرا حتی اگر آکواریوم شما درپوش هم داشته باشد، امکان دارد بعضی از حیوانات تلاش کنند که برای صید ماهی به داخل آن بروند. نگهداری از مخزن خود بر روی یک سطح ثابت، محکم و با ارتفاع از زمین، احتمال به وجود آدن این مشکل توسط حیوانات خانگی را کاهش می‌دهد.

ولی اگر گربه دارید، نیامند به سد دیگری برای جلوگیری از ورود آن به مخزن هستید. کاملا اطمینان حاصل نمایید که هیچ سطح دیگری در این نزدیکی مخزن وجود ندارد که گربه شما بتواندبرای رسیدن به مخزن  از آن بالا برود یا از آن بپرد.

قسمت 2 پر کردن مخزن

در ابتدا مخزن را از یک لایه 5 تا 10 سانتی متری (2.0 تا 3.9 اینچی) از شن آکواریوم آبکشی شده قرار دهید. شن را در یک سطل یا صافی، قبل از ریختن آن در مخزن با آب بشویید. تا سطح 5 سانتی‌متر (2.0 اینچ) از جلو مخزن شروع کنید، تا حدود 10 سانتی‌متر (3.9 اینچ) در انتهای مخزن شیب دهید.

برا جلوگیری از خراشیدن، آسیب رساندن یا ضعیف شدن شیشه مخزن به جای ریختن شن، از یک پیمانه یا ماله کوچک برای اضافه کردن آن به مخزن خود استفاده نمایید. کنید

 

🐠شن آکواریوم را می‌توانید از فروشگاه ماهی پت به صورت آنلاین تهیه نمایید.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

با قرار دادن ظرف یا کاسه کوچک را روی شن مخزن را با آب پر کنید. می‌توانید برای اضافه کردن آب به مخزن از یک شلنگ، سطل کوچک یا کوزه بزرگ استفاده نمایید. مستقیماً آب را روی کاسه یا ظرف بریزید، تا نرمتر وارد مخزن شود.

حدود 5 سانتی متر (2.0 اینچ) فضا بالای مخزن را خالی بگذارید. این کار مانع از سرریز شدن آب هنگام اضافه کردن گیاهان یا تزئینات دیگر می‌شود.

آب مخزن شما باید بدون کلر باشد. شما می‌توانید از آب تصفیه شده یا بسته بندی شده برای پر کردن مخزن استفاده نمایید و یا از محلول ضد کلر برای از بین بردن کلر آب لوله کشی استفاده نمایید.

 

🐠مشاهده نمایید 👈 انواع محلول‌های ضد کلر و سایر افزودنی‌های آب

با اضافه کردن چند گیاه به آکواریوم خود می توانید به اکسیژن رسانی به آب کمک کنید و ظاهر طبیعی و زیباتری به مخزن خود بدهید. چند گیاه آکواریومی طبیعی را می‌توانید از فروشگاه ماهی پت خریداری کنید و ریشه آنها را در شن یا خاک بستر قرار دهید.

اکثر آکواریوم ها دارای گیاهان بلندتر در انتها و بعضی گیاهان کوتاهتر در جلو هستند.

 

🐠 کلیک کنید 👈 انواع گیاه‌های طبیعی آکواریومی

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

مخزن را با چند قلم تزئینات مصنوعی زیبا نمایید. برخی از تزئینات مصنوعی حجیم می توانند منجر به شکستن مخزن شما شوند ترجیحاً از تزئینات مصنوعی کوچک استفاده کنید و یا از 1 یا 2 تا تزئینات حجیم تر در کناره های مخزن خود اضافه کنید تا جذاب‌تر به نظر برسد.

برای اینکه ماهی شما بتواند آزادانه شنا کند باید حداقل 1/3 از مخزن را خالی بگذارید. ماهی‌ها باید بتوانند در مواقعی که بخواهند با وسایل تزئینی ارتباط برقرار کنند یا در آن مخفی شوند.

 

تزئینات مخزن شما می تواند شامل چند سنگ بزرگتر و خوب شسته شده، کشتی های غرق شده اسباب بازی یا تقریباً هر چیز دیگری باشد که می خواهید در آن قرار دهید. ببینید چه ایده هایی می توانید داشته باشید!

از قرار دادن پلاستیک، سرامیک، چوب یا شیشه در مخزن خود اجتناب نمایید. پلاستیک و سرامیک اگر در طولانی مدت می توانند موجب ورود مواد شیمیایی در آب شوند. بهتر است از چوب آبنوس که نوعی سخت از چوب است استفاده شود تا چوب های طبیعی زیرا امکان دارد که چوب محل زندگی برخی از باکتری‌های مضر باشد و شیشه نیز ممکن است یاعث آسیب به ماهی شما شود.

 

🐠 مشاهده نمایید 👈 تزئینات مصنوعی آکواریوم 

قسمت 3 تنظیم آب

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

آب را از کلر تصفیه کنید. مقدار کم کلر موجود در بسیاری از آب‌های لوله کشی برای ماهی خطرناک است. برای پیشگیری از بیمار شدن ماهی، آب را با یک محلول ضد کلر تصفیه کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه، به دستورالعمل‌های روی محلول ضد کلر عمل نمایید.

 

🐠 محلول‌های ضد کلر و دیگر افزودنی‌های آب می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه ماهی پت تهیه نمایید.

فیلتر آب را در مخزن قرار دهید. فیلتر آب کمک می‌کند که از شر آلاینده های موجود در آب مخزن خلاص شوید و باعث تمیز و شفاف ماندن آب می‌شود. فیلتر مخزن آب را می توانید به صورت آنلاین از فروشگاه ماهی پت خریداری کنید.

انواع متنوعی از فیلترهای آکواریم وجود دارد. درباره فیلترهای مختلف بر اساس اندازه‌ها، سیستم‌ها و محدوده قیمت مخزن‌های مختلف تحقیق کرده و یا با می‌توانید از کارشناسان فروشگاه ماهی پت مشاوره بگیرید.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

برای تنظیم دما نیاز به یک بخاری و دماسنج دارید. ماهی‌های گرمسیری اغلب برای رشد و زندگی به آب گرم‌تری نیاز دارند، پس بخاری و دماسنج برای آنها بسیار ضروری است. در پشت مخزن خود یک بخاری آکواریومی قرار داده و آن را مطابق دمای روی دما سنج رو که در جلوی شیشه آکواریم قرار دارد تنظیم کنید.

مطمئن شوید که بخاری شما با حلقه قطره ای نصب شده است. این یک حلقه است قبل از اتصال کابل به پریز دیواری است که به آب اجازه نمی‌دهد وارد پریز برق شما شود.

دمای مورد نیاز آکواریوم شما به گونه ماهی‌هایی که می‌خواهید در آن نگهداری کنید بستگی دارد. قبل از خرید هر ماهی در مورد دمای مورد نیاز آن تحقیق کرده تا اطمینان حاصل کنید که می‌تواند در آکواریوم شما رشد کند یا خیر.

تا 30 دقیقه بعد از اینکه بخاری را درون مخزن گذاشتید آن را به برق متصل نکنید. زیرا با تغییر ناگهانی دما ممکن است بخاری شما خرد شود.

برای در امان بود ماهی خود آب را تست کنید. زیرا عوامل زیادی از آب وجود دارد که باعث ناامن شدن آب می‌شوند، مانند سطح pH یا آمونیاک. یک کیت تست آب آکواریوم خریداری کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

اصولاً سطح pH آکواریوم شما باید بین 6.0 تا 8.0 باشد. اگر خیلی کم است، می‌توانید با اضافه کردن کمی جوش شیرین  pH مخزن ماهی خود را افزایش دهید، و اگر خیلی زیاد است، با اضافه کردن چوب خشک pH مخزن ماهی خود را کاهش دهید.

به صورت مرتب (حداقل هرماه یک بار) سطح آمونیاک، نیترات و نیتریت را مدیریت کنید. و تا زمانی که سطح آمونیاک یا نیتریت در مخزن را اندازی نگرفته‌اید هیچ ماهی نباید به مخزن اضافه شود.

 

🐠 مشاهده کنید 👈 انواع کیت تست

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

درپوش و چراغ مخزن را روی آکواریوم قرار دهید. درپوش مانع از ورود چیزهای ناخواسته به آکواریوم شما می‌شود و لامپ باعث افزایش رشد گیاهان طبیعی در مخزن شما می‌گردد. اگر درپوش شما لامپ ندارد، می‌توانید یک لامپ آکواریوم را به صورت آنلاین از فروشگاه ماهی پت خریداری کنید.

مطمئن شوید که لامپ شما به یک حلقه چکه متصل شده باشد تا احتمال برق گرفتگی یا اتصالی کاهش یابد.

لامپ را روی تایمر قرار دهید تا روزانه فقط 10 تا 12 ساعت روشن باشد. زیرا روشن ماندن بیشتر از این مدت می تواند منجر به افزایش دما، سرعت تبخیر آب و رشد جلبک‌ها شود. تایمرهای برق را می‌توانید از فروشگاه ماهی پت تهیه نمایید.

یک چرخه بدون ماهی برای جمع کردن باکتری در فیلتر انجام دهید. باکتری های زیادیدر آب وجود دارند که باید از مخزن ماهی شما جمع شوند تا اینکه ماهی‌ها بتوانند در آن شنا کنند. فیلتر را باید بین 2 روز تا 1 هفته در چرخه قرار دهید تا باکتری در فیلتر شما جمع شود. به این چرخه ادامه دهید تا آب برای ماهی‌ها ایمن شود.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

قسمت 4 اضافه کردن ماهی به تانک

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

برای شروع از یک یا دو ماهی گرمسیری انتخاب کنید. اضافه کردن یکباره تعداد زیاد ماهی به آب می‌تواند باعث شود که تعادل آمونیاک، نیترات و باکتری‌هایی را که ایجاد کرده‌اید از بین ببرد.

سیچلیدها و تتراهای نئون اولین ماهی های مناسب آکواریوم شما باشند. شما می توانید پیشنهادهای دیگری را به عنوان اولین ماهی از کارشناس‌های سایت ماهی پت دریافت نمایید.

با خرید هر ماهی اطمینان پیدا کنید که عناصر مورد نیاز آن در یک مخزن را بررسی کرده اید تا بتوانید یک ماهی شاد و سالم داشته باشید.

از سازگاری ماهی ‌ها با هم اطمینان حاصل کنید. بعضی از ماهی‌های مهاجم به ماهی‌های دیگر حمله می‌کنند، استرس می‌گیرند یا حتی خورده می‌شوند. هنگام افزودن ماهی جدید به مخزن خود، به صورت آنلاین تحقیق کنید یا می‌توانید از کارشناسان فروشگاه ماهی پت مشاوره بگیرید.

لامپ‌های آکواریوم را خاموش کنید. زمانی که ماهی شما برای اولین بار داخل مخزن می شود، نور باعث می‌شود که ماهی را تحت فشار قرار بگیرد و زمان بیشتری برای سازگاری با محیط جدید خود نیاز دارد. زمانی که ماهی‌ها خود را با مخزن وفق دادند؛ می‌توانید لامپ را روی تایمر معمولی قرار دهید.

اگر ماهی شما استرس داشته باشند، ممکن است بیمار شود و حتی بمیرد. یکی از مهمترین بیماری که زمینه آن می‌تواند استرس باشد دم خوره یا پوسیدگی دم و باله هست.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

قبل از اضافه کردن ماهی‌ها به مخزن اجازه دهید با آب سازگار پیدا کنند. ماهی را با کیسه پلاستیکی که در آن است را در آکواریوم خود شناور کنید تا دمای آن همسان شود. با گذش بیش از 20 دقیقه، از مخزن آب را به کیسه ماهی اضافه کنید تا حجم آب کیسه دو برابر شود. 20 دقیقه دیگر صبر کنید و ماهی را با توری از کیسه بیرون بیاورید و وارد مخزن کنید.

افزودن مستقیم ماهی در آب جدید باعث شوک به آن می‌شود که می تواند به سلامتی آنها آسیب بزند. این روش باعث می‌شود تا آنها به آرامی با آب و محیط جدید خود سازگار شوند.

ریختن آب کیسه به داخل مخزن برای آب مخزن مضر می‌باشد، پس از انجام آن خودداری کنید.

در اولین روز حضور در مخزن به ماهی‌ها غذا ندهید. آنها احتمالاً به خاطر استرس بیش از نمی‌توانند غذا بخورند، پس غذا به ته می رود و می پوسد. قبل از شروع برنامه غذایی توصیه شده برای ماهی خود ، به مدت 4 تا 6 هفته یک روز در میان آنها را غذا دهید.

ماهی خود را برای یافتن علائم بیماری مشاهده کنید. در چند روز آتی از ماهی‌های خود مراقب تا اطمینان حاصل نمایید که ماهی‌ها به درستی با آکواریوم وفق پیدا کرده اند. اگر ماهی شما ناخوش و کند به نظر می‌آیند، بررسی کنید که بیمار نباشند.

دلایل مختلفی هست که نشان می‌دهد ماهی شما ممکن است دچار استرس شده باشد یا بیمار باشد. غذا نخوردن، زیاد ماندن در سطح آب ، چسبیدن به بدنه مخزن می‌تواند نشانه‌ای از استرس باشد.

پوست ماهی خود را بازدید نمایید. زیرا هر گونه تغییر، پارگی یا لکه می‌تواند دلیل بر این باشد که ماهی شما بیمار شده باشد و باید درمان شود.

🐠 برای درمان ماهی خود می‌توانید از ماهی پزشک کمک بگیرید.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟

به مدت یک ماه حداقل روزانه یکبار آب را آزمایش کنید. با شروع زندگی ماهی‌ها در مخزن، خوردن غذا و تولید زباله، امکان دارد تعادل آکواریوم شما را از بین ببرند. هر یکی یا دو روز یکبار آب مخزن خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که سطح pH مناسب است و مانع از افزایش سطح آمونیاک می‌کند.

در صورت نیاز PH مخزن ماهی خود را نیاز کم و زیاد کنید تا به محدوده مناسب برای ماهی خود برسد.

اگر پس از آزمایش آب متوجه سطح بالای آمونیاک شدید، آب مخزن را عوض کرده و برای کاهش سطح آمونیاک ماهی خود را بیش از  از حد تغذیه نکنید.

در اغلب کیت‌های تست آب دارای نوارهای نشانگر هستند که یا آنها را در آب فرو برده یا روی آن را آب بریزید که باعث می‌شود نشانگرهای کیت تست بسته به سطح رنگ آنها را تغییر می‌کنند.

با گذشت بیش از 4 تا 6 هفته می‌توانید ماهی بیشتری اضافه کنید. اطمینان حاصل نمایید که هر ماهی می‌تواند به راحتی در کنار دیگر ماهی‌ها زندگی کند. زیرا علل زیادی وجود دارد که گونه‌های مختلف ماهی نمی‌توانند کنار هم زندگی کنند.

چگونه یک آکواریوم آب شیرین راه اندازی کنیم؟
اشتراک گزاری :

2 پاسخ

  1. سلام.
    برای گلدفیش کالیکو
    این قیمت پک 3 عددیه یا قیمت یک دونه هس
    در عنوانش نوشته (گلدفیش کالیکو) در توضیحات نوشته (گلدفیش کالیکو پک 3 عددی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط