تبریک عید ماهی پت
دسته بندی محصولات:

ماهی های مناسب برای شروع آکواریوم داری

دو اشتباه بزرگ که در زمان تهیه یک آکواریوم جدید ایجاد می‌شود این است که اول ماهی آکواریوم زیادی را هم زمان اضافه می‌کنند و دوم ماهی های اشتباه را انتخاب می‌کنند. از نکات آکواریوم داری چند نکته اساسی و مهم، که افراد با تجربه توصیه می کنند این است که، هنگامی که مقابل تمام ماهی‌های زیبا در مغازه ایستاده‌اید، کلمه اعتدال را به یاد داشته باشید. در اغلب موارد، تنها دو یا سه ماهی باید ابتدا به تانک معرفی شوند. و  هنگامی که چرخه نیتروژن برقرار، و مخزن پایدار شد، ماهی‌های بعدی نیز می‌توانند اضافه شوند.

عوامل مهم در انتخاب ماهی آکواریوم

علاقه مندان به ماهی آکواریوم اغلب با در نظر گرفتن بیش‌ترین جاذبه بصری به دنبال خرید ماهی می‌روند. و این اشتباه است، اما عوامل مهم دیگری  وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. یک ماهی خوب  برای افراد مبتدی، باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • مقاوم در تغییر شرایط آب، به خصوص شرایط در هنگام راه‌اندازی
  • غذاهای مختلف را قبول کنید و تغذیه آن آسان باشد.
  • نباید بیش از حد بزرگ باشد یا بزرگ شود.
  • مهاجم نباشد و به دیگر گونه ها آسیی نزند.
  • با انواع دیگر ماهی سازگاری داشته باشد.
  • و ماهی‌های کوچک، به طور کلی ماهی های مناسب تری برای شروع آکواریوم داری هستند.

اضافه کردن ماهی

نکات آکواریوم داری در شروع کار بسیار مهم هستند و باید حتما رعایت شوند.
قبل از اینکه ماهی آکواریوم را اضافه کنید ، باید مطمئن شوید که آب در دمای مناسب قرار دارد . از یک دماسنج با دقت استفاده کنید.
زمانی که ماهی خود را خریدید ، چراغ آکواریوم را خاموش کنید و کیسه پلاستیکی حاوی ماهی را به مدت ۱۵ دقیقه روی سطح آب شناور کنید . این باعث می‌شود که ماهی به دمای مخزن شما برسد.
قسمت بالای کیسه را باز کنید و نصف فنجان آب خود را هر ۱۵ دقیقه به مدت ۱ ساعت به آن اضافه کنید .
بعد از مدتی ماهی ها به آب خود عادت می‌کنند ، از توری برای بلند کردن ماهی از کیسه استفاده کنید و آن‌ها را به آکواریوم اضافه کنید .
به مدت چند ساعت چراغ مخزن یا آکواریوم را خاموش کنید تا به ماهی اجازه دهید به محیط جدید خود عادت کند .

ماهی های مناسب برای شروع آکواریوم داری

ماهی های بسیاری برای شروع کار آکواریوم داری به افراد تازه کار توصیه می شوند ولی با توجه به نکات گفته شده، افراد باید بتوانند بهترین گونه ها را برای خرید انتخاب کنند، که در این انتخاب علاوه بر سازگاری و نوع مقاومت ماهی ها، باید به رنگ و ترکیب آنها نیز دقت کرد. با انتخاب دقیق و صحیح ماهی ها شما می توانید جلوه ای بسیار زیبا از ترکیب رنگ ها و شکل های گوناگون ماهی به دست بیاورید تا از آکواریوم داری و پرورش ماهی لذت دو چندانی ببرید.از مهم ترین ماهی های مناسب آکواریوم داری می توان به موارد زیر اشاره کرد که در دو بخش معرفی خواهیم کرد:

بخش اول :

Guppy -1
ماهی های کم توقعی هستند و نیاز به رسیدگی کمی دارند. با گونه های دیگر مشکلی ندارند و صلح پذیر می باشند و به راحتی زاد و ولد می کنند و تکثیر می شوند. تشخیص گونه نر و ماده در این ماهی آکواریوم کار راحتی است

۲٫ ماهی Platy
این گونه ماهی ها برای یک مبتدی که به دنبال ایجاد یک آکواریوم جدید است، عالی می باشند . این گونه ها نیز تحمل پذیری بالایی دارند.
برای  تکثیر و پرورش نیاز به یک فرآیند خاص ندارند، درست مثل ماهی guppy ، شما فقط نر و ماده را در یک مخزن قرار می‌دهید .
با داشتن رنگ روشن و طبیعت فعال، هرگز آن‌ها را از دست نخواهید داد زیرا بسیار دوست داشتنی هستند، آن‌ها همیشه گرسنه و در جستجوی غذا هستند .

۳-Black Molly
این ماهی قطعاً یکی از ساده ترین ماهی ها است که تا به حال خواهید دیده اید. ولی، طبیعت صلح‌آمیزی دارد. اگر قرار است با یک مخزن با انواع دیگر ماهی داشته باشید، این ماهی یک انتخاب عالی است. در آب شیرین سازگاری بالایی دارد و شما می‌توانید به راحتی آن را از یک مخزن به مخزندیگر منتقل کنید و باز هم راحت خواهد بود.

۴-ماهی The White Cloud Mountain Minnow
این ماهی ها با رنگ روشن و بسیار زیبا هستند. هم چنین به راحتی پرورش داده می‌شوند و اصلا پرخاشگر نیستند .این ماهی بر خلاف انواع دیگر، به ماهی های کوچک تر و فرزندان خود حمله نمی‌کند. در مورد دمای آب ، شما مجبور نیستید همیشه آکواریوم را گرم نگه دارید. ماهی ها به راحتی در آب سرد زنده خواهد ماند .عمدتا آنها را در لایه‌های آب میانی و به صورت گروه پیدا خواهید کرد. بنابراین بهتر است حداقل ۶ عدد از آن‌ها را در یک آکواریوم برای یک نمایش زیبا در زمان شنا نگه دارید .

۵- Cory
مردم این ماهی را به خاطر خوش‌ قیافه بودن و فعال بودن در آکواریوم دوست دارند .
شما می‌توانید انواع مختلفی از ماهی‌های Cory پیدا کنید ، اما محبوب‌ترین آن‌ها به رنگ آبی است.
حتی با ظاهر متفاوت، همه آن‌ها رفتار مشابهی دارند . آن‌ها بیشتر در لایه‌های زیرین آب شنا می‌کنند .آن‌ها این کار را برای دنبال کردن باقی مانده غذای دیگر ماهی انجام می‌دهند. به هر حال، آن‌ها به تمیز کردن مخزن کمک خواهند کرد .این ماهی آکواریوم می‌تواند بسیار فعال و بازیگوش باشد.

بخش دوم :

۶- Harlequin Rasbora
جثه ی این گونه ماهی ها در حد معقول بزرگ می شوند و رنگ و زیبایی خیره کننده ای دارند و شما با داشتن یک گروه از این ماهی ها زیبایی خاصی به آکواریوم خود خواهید داد و البته بسیار صلح طلب هستند و در کنار دیگر ماهی ها به راحتی زندگی می کنند.
در مورد تغذیه ، شما می‌توانید برای تغذیه آن‌ها انواعی از مواد غذایی را بدون مشکل انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید تکه های غذا برای این ماهی  ها بزرگ نباشد چون در بلعیدن آن به مشکل می خورند.

۷- Goldfish
شما این گونه ماهی ها  را در بسیاری از آکواریوم ها دیده اید.  این ماهی‌ها اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند و بسیار زیبا و خوش رنگ هستند و بسیار صلح طلب هستند.اگر یک آکواریوم سرد داشته باشید، این نوع ماهی آکواریوم برای شما عالی خواهد بود ولی به دلیل تولید فضولات زیاد، باید هفته ای در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آب را تعویض کنید.

ماهی آکواریوم

۸- gourami
این گونه ماهی ها به دلیل نیاز به اکسیژن بیشتر معمولا در نزدیکی سطح آب بیشتر دیده می شوند.در کل ، شما خواهید دید که این گونه ماهی ها بسیار صلح‌آمیز هستند و می‌توانند با دیگر ماهی ها در یک مخزن هم‌زیستی کنند. نرها از نظر رنگ بسیار درخشان خواهند بود و تشخیصان راحت است.

۹- Cherry Barb
طبیعت آرام و رنگ زیبایشان، آن ها را دوست‌داشتنی تر می‌کند . همیشه می‌توانید بسیاری از تازه کارها را ببینید که این ماهی را انتخاب می‌کنند چون نیاز به مراقبت کمتری دارند. ماهی نر این گونه به رنگ روشن است. به عنوان یک ماهی پرورشی ، باید حداقل ۶ عدد از آن‌ها را در یک مخزن برای ایجاد گروه زیبا در نظر بگیرید .

۱۰- Bristlenose catfish
این ماهی آکواریوم  می تواند اندازه ای تا ۱۵ سانتی متر داشته باشد که به این معنی است که شما باید یک مخزن بزرگ‌تر تهیه کنید تا مطمئن شوید که مناسب این ماهی آکواریوم است و کمی فضا برای بازی دارد .
ظاهر غیر عادی آن اغلب باعث می‌شود که افراد بیشتری به آن علاقه‌مند شوند.این ماهی آکواریوم نسبت به شرایط مختلف آکواریوم مقاوم است به همین دلیل می‌تواند به راحتی در هر جایی جان سالم به در ببرد. با چنین ماهی هایی با مراقبت های کم، شما نباید مشکل نگهداری آن را داشته باشید .

اشتراک گزاری :

10 پاسخ

    1. سلام
      اگر اندازه ها رعایت بشه و فضای کافی برای شنا داشته باشند ممکنه سازگار باشند و بستگی به تعداد پیرانا هم دارد. معمولا پیرانا به تنهایی نگهداری نمی شود باید بصورت گله باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط