دسته بندی محصولات:

انواع بیماری کیسه شنای ماهی

کیسه شنا چیست و کار آن چیست؟

با بررسی آناتومی ماهیان ، اندامی به نام کیسه شنا در حفره شکمی ماهی قرار دارد که نقش آن برقراری تعادل ماهی و حرکت عمودی در عمق های مختلف است. به طور کلی کیسه شنا در ماهیان 2حالت دارد:

  • کیسه شنایی که در دوران لاروی باز است و به مرور زمان ارتباط آن بسته می‌شود.
  • کیسه شنایی که در دوران بلوغ همچنان باز است و با دستگاه گوارش ماهی ارتباط دارد.

بر خلاف تصور عموم ماهی برای سبک کردن خود و رفتن به سطح آب گاز موجود در کیسه شنا را تخلیه می‌کند و به سطح آب می‌آید و با پرکردن کیسه شنا از گاز سنگین‌تر شده و به اعماق آب می‌رود.

در ماهیان آب شیرین این اندام نقش حیاتی در تعادل و سلامت ماهی دارد و نسبت به ماهیان آب شور حجم بیشتری از بدن را اشغال کرده است.

انواع بیماری کیسه شنای ماهی

اختلالات کیسه شنا

معمولا افراد به دیدن عدم تعادل ماهی خود و یا شنا کردن به صورت وارونه و هر گونه عدم تعادل آن را به کیسه شنا مروط می‌دانند که این فرض غلط است. مشکلات کیسه شنا به خصوص در ماهیان خانواده گلدفیش ها و بتا ( فایتر) نسبتا شایع است که به انواع آن و دلایل ایجاد می‌پردازیم.

انواع بیماری کیسه شنای ماهی

1- جا به جایی کیسه شنا:

یکی  از موارد رایج در ماهیان جا به جایی کیسه شناست. این عارضه به این معناست که کیسه شنا از محل اصلی خود جا به جا شده و ماهی ممکن است بسته به نوع جا به جایی همیشه یا بعضی اوقات عدم تعادل نشان دهد. زیرا در این حالت ماهی قادر به پر و خالی کردن کیسه شنا می باشد و فقط محل کیسه شنا ممکن است جا به جا شده باشد. معمولا در ماهیان خانواده گلد فیش به خصوص گلدفیش‌هایی که دارای نقص ژنتیکی هستند ( رنچو ، پرل اسکال و …) بیشتر رخ می‌دهد.

یکی از شایع‌ترین دلایل شوک حرارتی و یا آب به آب کردن سریع این ماهیان از آب سرد به گرم و بالعکس است که باعث این حالت می‌شود. موارد دیگه مانند ضربه یا مشکلات دیگر عفونی و تجمع گاز در روده نیز میتواند موثر باشد اما درصد احتمال کمتر است.

تشخیص قطعی عارضه با عکس رادیولوژی و تشخیص نوع جا به جایی است. درمان عارضه بسیار سخت بوده و 95 درصد موارد با همین عدم تعادل می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. روش‌های تجربی مبنی بر جلیقه شنا می‌تواند موثر باشد که متاسفانه در ایران موجود نیست.

انواع بیماری کیسه شنای ماهی

2- پارگی کیسه شنا:

معمولا بر خلاف چیزی که تصور می‌شود پارگی کیسه شنا کمتر رخ می‌دهد و در صورت وقوع ماهی خیلی دوام نمی‌آورد. ممکن است عوامل عفونی و یا ضربه و یا تزریقات اشتباه داخل حفره صفاقی  عامل این پارگی باشد که عملا درمان خاصی ندارد.

تشخیص قطعی این مورد نیز با عکس برداری رادیولوژی می‌باشد.

انواع بیماری کیسه شنای ماهی

3- عفونت کیسه شنا:

و آخرین مورد از مشکلات  کیسه شنا عفونت‌های اغلب باکتریایی می‌باشند که می‌توانند به آن صدمه بزنند و ماهی در پر و خالی کردن کیسه شنا با مشکل رو برو شود. به علت خون رسانی بسیار کم این اندام عملا درمان خیلی سخت خواهد بود و آنتی بیوتیک‌های کمی می‌توانند به این اندام خودشان را برسانند. تشخیص قطعی عفونت کیسه شنا نیز با کالبد گشایی یک نمونه از ماهیان و تهیه کشت باکتریایی از کیسه شنا توسط دامپزشک می‌باشد.

  • در موارد ذکر شده ابتدا باید ماهی توسط دامپزشک بررسی و معاینه شود و نوع درگیری مشخص شود و سپس در مورد عفونت‌های کیسه شنا 30 درصد احتمال دارو درمانی موفق وجود دارد و آن نیز در صورت پیشرفته نشدن ضایعات می‌باشد.
  • توجه داشته باشید که عدم تعادل ماهی صرفا به علت مشکلات کیسه شنا نیست و بسیاری از بیماری های باکتریایی داخلی و خارجی و حتی بیماری های انگلی پوستی و آبششی نیز می‌تواند در مرال انتهایی بیماری همین علامت را داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی مشکلات ماهی خودتون می‌توانید با ماهی پزشک مجموعه ماهی پت  در ارتباط باشید.

اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط