دسته بندی محصولات:

بیماری سوراخ در سر ماهی

سوراخ شدن سر در ماهیان آکواریومی موردی است که ممکن است هرکدام از ما با آن برخورد کرده باشیم. برخی آن را سندرم سوراخ در سر می‌گویند که به این معناست که بیش از یک عامل در این عارضه دخیل هستند و ممکن است علت برخی از آن ها ناشناخته باشد.

font-size: 20px;

علت‌های سوراخ در سر ماهی

در ابتدا باید بگوییم که این عارضه در برخی از گونه‌های ماهیان زینتی شایع‌تر است و بیشتر دیده می‌شود. در ماهیان اسکار، دیسکس، آجل، فلاور و دیگر ماهیان خانواده سیکلیده بیشتر گزارش شده است.

نوعی دیگر از سوراخ شدگی سر با عاملی متفاوت نیز در خانواده کت فیش‌ها رخ می‌دهد که علتی باکتریایی دارد.

برای علت یابی سوراخ در سر باید حتما ماهی از نزدیک بررسی شود تا قبل از تلفات بتوان از پیشرف آن جلوگیری کرد. اما یکی از عواملی که نسبت به بقیه شایع تر است انگل‌های تک سلولی مستقر در روده و یا مستقر بر پوست هستند که باعث این حالت می‌شوند. توجه داشته باشید که راه درمان برای هر کدام از موارد فوق متفاوت است و تنوع گونه ای ماهیان نیز ممکن است بر روند و نوع درمان تاثیر داشته باشد. بنابراین به هیچ وجه خود درمانی را انجام ندهید.

عوارض انگل روده

یکی از این تک یاخته‌ها انگلی به نام هگزامیتا و یا اسپیرونوکلئوس است. این 2 انگل از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و عملا تفکیک آن‌ها از هم بسیار مشکل است. انگل ساکن روده است و با تکثیر و به هم ریختن فلور باکتریایی روده باعث بیماری زایی می‌شوند. علائم آن شامل بی‌اشتهایی، مدفوع سفید رنگ ، گوشه‌گیری و تغییر رنگ بدن است. ممکن است در موارد اولیه سوراخ در سر دیده نشود اما در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است سوراخ شدن سر را نیز ببینیم. بیماری در دیسکس ، آنجل و اسکار بسیار شایع است.

بیماری سوراخ در سر ماهی

درمان سوراخ در سر ماهی

برای پیشگیری حفظ کیفیت آب و استفاده از غذای متنوع و همچنین کاهش مصرف غذا با پروتئین بالا بخصوص میکس دل گوساله بسیار حائز اهمیت است. استفاده از عصاره سیر نیز می‌تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد اما درمان کننده نیست.

بیماری سوراخ در سر ماهی

عموما برای درمان از محلول‌های شرکتی استفاده می‌کنند که متاسفانه کارایی لازم را ندارند. همچنین توصیه به استفاده بی‌رویه از داروی مترونیدازول نیز مورد تایید نیست و باید پس از تشخیص قطعی توسط ماهی پزشک، داروی صحیح با دوز صحیح تجویز شود و پروسه درمان کامل طی شود تا اثری از انگل ها باقی نماند. استفاده در دوز نامناسب و کامل نکردن روند درمان منجر به مقاومت انگل و شدید تر شدن آلودگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص درمان این بیماری با ماهی پزشک مجموعه در ارتباط باشید.

اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط